Tull och moms vid import från Kina | Högre Inkomst Nu
Sep 23

Tull och moms vid import från Kina




Regler vid KinaimportEftersom jag tänker ta hem några provexemplar från Kina av en produkt som jag länge funderat på, har jag här ruskat fram lite vettig information för dig som funderar på att börja importera varor från Kina.

Den person eller företag som står angiven som mottagare av försändelsen klassas som importör och är således skyldig att betala tull och moms baserat på bl.a. ordervärdet. Vad som menas med ordervärde är varukostnader och tillhörande fraktkostnader.

Tullverket lägger alltid på 25% moms baserat på ordervärdet. Därtill kan även tullavgifter tillkomma, som varierar beroende på produkt & land som varan kommer ifrån.

Om det totala ordervärdet inkl. frakt  för 20 st produkter är 20 000 kr tillkommer således ytterligare 5 000 kr i moms (20 000 x 0,25 = 5 000). Observera att tullen räknar in fraktpriset i det värde som man sedan beräknar moms och tullavgift på.

Att tänka på:
Många kinesiska företag skriver ett felaktigt, eller till och med medvetet, ett lägre belopp på tulldeklarationen, vilket leder till att tullverket inte kan räkna ut det korrekta beloppet som vi gjort ovan. Detta medför att tullen håller kvar varorna till dess att ni kan bifoga ett dokument som stödjer varuvärdet, vilket kan vara väldigt frustrerande och tidskrävande.

När man letar efter en leverantör i Kina så finns det ett antal olika kategorier av dessa att välja bland. För småföretag är det oftast mer attraktivt att hitta en egen grossist som köper på sig varor från fabriker, istället för att ingå i ett partnerskap på plats och starta upp egen tillverkning! Fördelen är att dessa grossister har  lägre krav på den mängd man måste köpa och det är inte sällsynt att de inte tillämper MOQ (minimal order qoute) över huvud taget.

Fraktkostnader innehar ofta en ganska stor post på slutpriset för er importaffär och priserna skilljer sig kraftigt beroende på vilket bolag man väljer, samt vilket avtal de båda parterna har. Importerar man varor i mindre kvantiteter lönar det sig kanske inte med båtfrakt. Då återstår alternativet flygpost och det finns ett antal aktörer som erbjuder detta, ex. DHL, TNT, UPS, FedEx & det kinesiska EMS Speedpost. Om man nu vill tjäna pengar på sin import ska man kanske satsa på att få sina varor levererade via EMS Speedpost eller China post. Anledning? EMS & China post ligger ofta på under halva priset gentemot de västerländska speditörerna som DHL & UPS, samtidigt som de inte är så fruktansvärt mycket långsammare än dessa.

Leveranstider:
Sjötransport
35 – 70 dagar fr. Shanghai till Göteborg/Stockholm
Flygtransport/flygfrakt 4 – 15  arbetsdagar (Via EMS)

Vanligtvis tar leverantörer i Kina betalt i USD (amerikanska dollar) och om det är första gången en kund skall beställa från en viss leverantör och det rör sig om varor som skall tillverkas, betalas oftast ett förskott på omkring 30-50% innan tillverkning, och resterande efter tillverkning.

Jag skulle inte påstå att den stora risken ligger i att bli regelrätt lurad av en leverantör. Problemet ligger antagligen i en annan affärskultur där saker inte blir gjorda alls – eller på det sättet ni förväntar er, samtidigt som win-win tänket, som vi svenskar ofta ser på en affärsrelation, inte tillämpas på samma sätt i Kina.

Det behöver dock inte vara svårt att på egen hand importera från Kina – även i liten skala, och vill man ha bra marginaler på sin produkt så är import oftast det enda alternativet för en svensk småföretagare eller e-handlare idag. Kontentan är att möjligheterna är enorma, alla blir inte rika men du kan tjäna en bra slant, och det kommer gå mycket lättare om du håller lite utkik på vägen.

Källa: Företagande.se





Spela Bingo, Triss, Keno och mycket mer på SvenskaSpel.se!
Kommentarer: 0 » Etiketter: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>